[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات آماده انتشار::
منشور اخلاقی نشریه ::
فرم ها::
آمار نشریه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 12، شماره 4 - ( 10-1402 ) ::
جلد 12 شماره 4 صفحات 273-243 برگشت به فهرست نسخه ها
هنجاریابی مقیاس ارزیابی دانش محتوایی پداگوژی با تاکید بر دانش اثبات دبیران ریاضی دوره متوسطه
محمدجواد کارخانه ، نسیم اصغری*
چکیده:   (456 مشاهده)
بررسی کیفیت دانش محتوایی پداگوژی دبیران ریاضی می تواند راهگشایی برای ارزشیابی کیفیت تدریس آنها در حوزه های مختلف ریاضی باشد. از آنجایی که هدف این پژوهش مباحث ریاضی و حوزه تعریف شده در زمینه اثبات و دانش آن بود، ضروری به نظر می رسد که کیفیت دانش محتوایی پداگوژی و دانش اثبات در میان دبیران ریاضی بررسی گردد. دبیران ریاضی در دوره متوسطه با برخی از مباحثی در کتب درسی ریاضی مواجه می شوند که نیازمند دانش کافی در زمینه اثبات می باشد. دانش اثبات در سطح مناسب می تواند چالش های دانش آموزان را در زمینه استدلال های ریاضی مرتفع سازد. پژوهش حاضر با روش پیمایشی با تکیه بر هنجاریابی انجام گرفت. در این پژوهش با تکیه بر پیشــــینه های مربوطه در حوزه دانش محتوایی پداگوژی و دانش اثبات، مولفه هایی در نظر گردید. جامعه ی آماری شامل 420 دبیر ریاضی زن و مرد شاغل به خدمت در دوره اول و دوم متوسطه در مدارس دولتی و غیر دولتی در شهرستان جنوب و جنوب شرقی و غربی استان تهران بودند که از این میان، شهرستان های پیشوا، پاکدشت، قرچک، کهریزک، ورامین و ری از استان تهران در سال تحصیلی 1401-1402 در مد نظر قرار گرفت است. با روش نمونه گیری شبه خوشه ای و نمونه گیری بر اساس جدول کریسی- مورگان، 200 نفر در مد نظر قرار گرفتند. پرسشنامه ای بر اساس پژوهش(2019).et al Kadarisma  و(2016) Lesseig در زمینه دانش محتوایی پداگوژی و دانش ریاضی طراحی و ساخته شد. پس از بررسی روایی محتوایی با روش CVR و پایایی آن، تحلیلی عاملی اکتشافی بر گویه ها و تفکیک مولفه های پرسشنامه انجام گرفت. در نهایت بر اساس تحلیل های عاملی اکتشافی، 30 گویه با پنج عامل برای ارزیابی دانش محتوایی پداگوژی با تاکید بر دانش اثبات دبیران ریاضی دوره متوسطه طراحی و هنجاریابی گردید.
 
شماره‌ی مقاله: 10
واژه‌های کلیدی: دانش محتوایی پداگوژی، دانش اثبات، ریاضی، دبیران، دوره متوسطه
متن کامل [PDF 1305 kb]   (65 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت آموزش در آموزش و پرورش
دریافت: 1402/6/30 | پذیرش: 1402/9/30 | انتشار: 1402/12/23
فهرست منابع
1. Adilla, D.N., & Nurhabibah, R.(2020). Analisis Kemampuan Penalaran Matematis dan Self Confidence Siswa SMP pada Materi Aritmatika Sosial, J. Equ. Teor. dan Penelit. Pendidik. Mat., 3(2), 172-181.
2. Aftabi, P., Ali Asgari, M., Ghaderi, M. (2019). Designing a the teachers' knowledge model in junior high school for science teachers, 7(2), 161-188. [In Persian]
3. Almpani, S., Stefaneas, P., Vandoulakis, I. (2023). Formalization of Mathematical Proof Practice Through an Argumentation-Based Model, Global Philosophy, 2-28.
4. Bieda, K.N., (2010). Enacting proof-related tasks in middle school mathematics: Challenges and opportunities. Journal for Research in Mathematics Education, 41, 351-382. [DOI:10.5951/jresematheduc.41.4.0351]
5. Bleomeke, S., Houang, R. T., & Suhl, U. (2014). Diagnosing teacher knowledge by applying multidimensional item response theory and multiple-group models. In S. Bleomeke, F. J. Hsieh, G. Kaiser, & W. H. Schmidt (Eds.), International perspectives on teacher knowledge, beliefs and opportunities to learn: TEDS-M results (pp. 483e501). Springer. [DOI:10.1007/978-94-007-6437-8_22]
6. Brodahl, C., Larson, N., Wathne, U., & Bjørkestøl, K. (2020). Developing Further Support for In-Service Teachers' Implementation of a Reasoning-and-Proving Task and Their Identification of Students' Level of Mathematical Argumentation. Journal of the International Society for Teacher Education, 24(2), 73-87.
7. Campbell, T. G., & King, S. (2020). Eighth-grade students' use of communal criteria for collaborative proving. Investigations in Mathematics Learning, 12(2), 124-141. [DOI:10.1080/19477503.2020.1740382]
8. Copur-Gencturk, Y., Tolar, T., Jacobson, E., & Fan, W. (2019). An empirical study of the dimensionality of the mathematical knowledge for teaching construct. Journal of Teacher Education, 70(5), 485-497. [DOI:10.1177/0022487118761860]
9. Danisman, Ş., & Tanisli, D. (2017). Examination of mathematics teachers' pedagogical content knowledge of probability. Malaysian Online Journal of Educational Sciences, 5(2), 16-34.
10. Dickerson, D. S., & Doerr, H. M. (2014). High school mathematics teachers' perspectives on the purposes of mathematical proof in school mathematics. Mathematics Education Research Journal, 1-23. [DOI:10.1007/s13394-013-0091-6]
11. Fukaya, T., Fukuda, M., & Suzuki, M. (2024). Relationship between mathematical pedagogical content knowledge, beliefs, and motivation of elementary school teachers. Front. Educ. 8(1276439), 1-11. [DOI:10.3389/feduc.2023.1276439]
12. Gholamazad, S., & Gooya, Z. (2006). The role of proof in school mathematics curriculum, Mathematics education Journal, 3(3), 4-10.
13. Grossman, P. L. (1990). The making of a teacher: Teacher knowledge and teacher education. New York, NY: Teachers College Press.
14. Hanuscin, D. L., & Lee, J. E. (2011). Developing PCK for teaching teachers through a mentored internship in teacher professional development. Association for Science Teacher Education.
15. Harel, G., & Sowder, L. (2007). Toward comprehensive perspectives on the learning and teaching of proof. In F. K. Lester, Jr. (Ed.), Second handbook of research on mathematics teaching and learning: A project of the National Council of Teachers of Mathematics (pp. 805-842). Charlotte, NC: Information Age Publishing.
16. Jalil, Z., Loh, W.I., & Lee, C. K. E. (2009). The role of primary science teacher s subject matter knowledge & pedagogical content knowledge in lesson study. National Institute of Education, Singapore.
17. Kadarisma, G., Senjayawati, E., Amelia, R. (2019). Pedagogical Content Knowledge Pre-Service Mathematics Teacher, International Seminar on Applied Mathematics and Mathematics Education. [DOI:10.1088/1742-6596/1315/1/012068]
18. Khakbaz, A. (2010). Schwab Line Shulman, Special Conference on Teacher Education, Group curriculum, Schwab and deliberation practice. Newsletter No. 3, Society for Iranian Curriculum Studies. [In Persian].
19. Kleickmann, T., Richter, D., Kunter, M., Elsner, J., Besser, M., Krauss, S., Cheo, M., & Baumert, J. (2015). Content knowledge and pedagogical content knowledge in Taiwanese and German mathematics teachers. Teaching and Teacher Education, 46, 115-126. [DOI:10.1016/j.tate.2014.11.004]
20. Kuchemann, D., & Hoyles, C. (2009). From empirical to structural reasoning in mathematics: Tracking changes over time. In D. Stylianou, M. L. Blanton, & E. J. Knuth (Eds.), Teaching and learning proof across the grades: A K−16 perspective (pp. 171-190). New York, NY: Routledge. [DOI:10.4324/9780203882009-10]
21. Lannin, J.K. (2005). Generalization and justification: The challenge of introducing algebraic reasoning through patterning activities. Mathematical Thinking and Learning, 7, 231-258. [DOI:10.1207/s15327833mtl0703_3]
22. Lee, K. S. (2016). Students' proof schemes for mathematical proving and disproving of propositions. Journal of Mathematical Behavior, 41, 26-44. [DOI:10.1016/j.jmathb.2015.11.005]
23. Lesseig, K. (2011). Mathematical knowledge for teaching proof. Unpublished Doctoral Dissertation, Oregon State University
24. Lesseig, K. (2016). Investigating mathematical knowledge for teaching proof in professional development. International Journal of Research in Education and Science (IJRES), 2(2), 253-270. [DOI:10.21890/ijres.13913]
25. Lim, W., & Guerra, P. (2015). Using a pedagogical content knowledge assessment to inform a middle grades mathematics teacher preparation program. Georgia Educational Researcher, 10(2), 1-15. [DOI:10.20429/ger.2013.100201]
26. Livy, S., & A. Downton, A. (2018). Exploring Experiences for Assisting Primary Pre-Service Teachers to Extend Their Knowledge of Student Strategies and Reasoning, J. Math. Behav, 15. [DOI:10.1016/j.jmathb.2017.11.004]
27. Manero, V., & Arnal-Bailera, A. (2021). Understanding Proof Practices of pre-Service Mathematics Teachers in Geometry, Mathematics Teaching Research Joutrnal, 13(3), 99-129.
28. Mahdavi, N., Niknam, Z., Ataran, M., Moosapour, N.A. (2021). Unpredictable Curriculum; As a Consequence, Corona and Post-Corona of the Eras, Journal of Theory & Practice in Curriculum, 17(9), 155-186. [In Persian]
29. Mishra, P., & Koehler, M. J. (2006). Technological pedagogical content knowledge: A framework for teacher knowledge. Teachers college record, 108(6), 1017-1054. [DOI:10.1111/j.1467-9620.2006.00684.x]
30. Moosapour, M. (2019). Proof in School Mathematics, Why? Quarterly Journal of Education in Basic Sciences, 5(14), 13-22. [In Persian]
31. Morrison, A. D., & Luttenegger, K. C. (2015). Measuring pedagogical content knowledge using multiple points of data. The Qualitative Report, 20(6), 804-816. [DOI:10.46743/2160-3715/2015.2155]
32. Mullis, I.V., Martin, M.O., Foy, P., & Hooper, M. (2016). TIMSS 2015: International Results in Mathematics (TIMSS & PIRLS: Boston College).
33. National Council of Teachers of Mathematics [NCTM]. (2000). Principles and standards for school mathematics. Reston, VA.
34. Noto, M.S., Priatna, N., & Dahlan, J.A. (2019). Mathematical proof: Learning obstacles pre-service teachers on transformation geometry. Journal on Mathematics Education, 10(1), 117-126. [DOI:10.22342/jme.10.1.5379.117-126]
35. Özdemir, G., & Soylu, Y. (2017,). Examination of the pedagogical content knowledge of mathematics teachers. International Online Journal of Primary Education IOJPE, 6(1), 26-39.
36. Peressini, D., Borko, H., Romagnano, L., Knuth, E., & Willis, C. (2004). A conceptual framework for learning to teach secondary mathematics: A situative perspective. Educational Studies in Mathematics, 56(1), 67-96. [DOI:10.1023/B:EDUC.0000028398.80108.87]
37. Putnam, R. T., & Borko, H. (2000). What do new views of knowledge and thinking have to say about research on teacher learning? Educational Researcher, 29(1), 4-15. [DOI:10.3102/0013189X029001004]
38. Reyhani, E., & Kolahdoz, F. (2012). Reasoning process and proof in school mathematics, mathematics reasoning development, 2(1), 44-48. [In Persian]
39. Ross, K.A. (2006). Doing math and proof: The place of algorithm and proof in school mathematics, mathematics reasoning development, 23(3), 30-33.
40. Saleh Moh'd, S., Uwamahoro, J., Joachim, N., Aluko Orodho, J. (2021). Assessing the Level of Secondary Mathematics Teachers' Pedagogical Content Knowledge, EURASIA Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 17(6), 2-11. [DOI:10.29333/ejmste/10883]
41. Şahin, Ö., Gökkurt, B., & Soylu, Y. (2016). Examining prospective mathematics teachers pedagogical content knowledge on fractions in terms of students' mistakes. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 47(4), 531-551 [DOI:10.1080/0020739X.2015.1092178]
42. Selden, A., & Selden, J. (2003). Validations of proofs considered as texts: Can undergraduates tell whether an argument proves a theorem? Journal for Research in Mathematics Education, 34(1), 4-36. [DOI:10.2307/30034698]
43. Seyyedkalan, M., Golshan, A., Kuhi, A. (2020). Analysis of the experiences of new teachers graduating from farhangian university of content knowledge pedagogy (PCK) in the primary school classroom, Applied Educational Leadership, 1(2), 1-12. [In Persian]
44. Shulman, L. S. (1986). Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational Researcher, 15(2), 4-14. [DOI:10.2307/1175860]
45. Sowder, L., & Harel, G. (2003). Case studies of mathematics majors' proof understanding, production, and appreciation. Canadian Journal of Science, Mathematics and Technology Education, 3, 251-267. [DOI:10.1080/14926150309556563]
46. Stylianides, A. J. (2007). Proof and proving in school mathematics. Journal for Research in Mathematics Education, 38, 289-321.
47. Stylianides, G. J., & Silver, E. (2009). Reasoning-and-proving in school mathematics: The case of pattern identification. In D. A. Stylianou, M. L. Blanton, & E. J. Knuth (Eds.), Teaching and learning proof across the grades: A K−16 perspective (pp. 235-249). New York, NY: Routledge. [DOI:10.4324/9780203882009-14]
48. Stylianides, A. J. (2016). Proving in the elementary mathematics classroom. Oxford University Press. [DOI:10.1093/acprof:oso/9780198723066.001.0001]
49. Syamsuri, & Santosa, C. (2017). Karakteristik pemahaman mahasiswa dalam mengonstruksi bukti matematis. Jurnal Review Pembelajaran Matematika, 2(2), 131-143. [DOI:10.15642/jrpm.2017.2.2.131-143]
50. Tall, D., Yevdokimov, O., Koichu, B., Whiteley, W., Kondrieteva, M., & Cheng, Y. H. (2012). Cognitive Development of Proof. In G. Hanna & M. De Villiers (Eds.), Proof and proving in mathematics education, The 19th ICMI Study (pp. 13-49). New York: Springer. [DOI:10.1007/978-94-007-2129-6_2]
51. Tamir, P. (1988). Subject matter and related pedagogical knowledge in teacher education. Teaching and Teacher Education, 4, 99-110. [DOI:10.1016/0742-051X(88)90011-X]
52. Van Dijek, E. M., Zentrum, D., & Ossietzky, C. V. (2009). Pedagogical content knowledge in sight? A Comment on Kansanen. Orbis Scholae, 3 (2), 19-26. [DOI:10.14712/23363177.2018.209]
53. Van Vo, D., & Csapó, B. (2020). Development of Inductive Reasoning in Students Across School Grade Levels, Think. Ski. Creat., 37. [DOI:10.1016/j.tsc.2020.100699]
54. Williams, F. O., Yahaya, L., & Owolabi, H. (2018). Teachers' knowledge indices as predictors of secondary school student's academic achievement in Kwara State, Nigeria. IAFOR Journal of Education, 6(1), 73-90. [DOI:10.22492/ije.6.1.05]
55. Yan, X., Mason, J., & Hanna, G. (2017). An exploratory teaching style in promoting the learning of proof. In CERME 10.
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Karkhaneh M J, Asghary N. Normative Evaluation Scale of Pedagogical Content Knowledge with Emphasis on Proving knowledge of Secondary School Mathematics Teachers. MEO 2023; 12 (4) : 10
URL: http://journalieaa.ir/article-1-642-fa.html

کارخانه محمدجواد، اصغری نسیم. هنجاریابی مقیاس ارزیابی دانش محتوایی پداگوژی با تاکید بر دانش اثبات دبیران ریاضی دوره متوسطه. نشریه مديريت بر آموزش سازمانها. 1402; 12 (4) :243-273

URL: http://journalieaa.ir/article-1-642-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 4 - ( 10-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مدیریت بر آموزش سازمان ها Journal of Managing Education in Organizations

 
 
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645