[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات آماده انتشار::
منشور اخلاقی نشریه ::
فرم ها::
آمار نشریه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 12، شماره 4 - ( 10-1402 ) ::
جلد 12 شماره 4 صفحات 142-123 برگشت به فهرست نسخه ها
تحلیل ساختاری رابطه بین رهبری مبتنی بر دانش مدیران و انگیزش انتقال دانش با تکیه بر نقش میانجی فرهنگ یادگیری سازمانی و جو انتقال دانش
اکرم بهادری* ، ابوالفضل قاسم زاده ، روح اله مهدیون
دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش و بهسازی منابع انسانی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
چکیده:   (203 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف تحلیل ساختاری رابطه بین رهبری مبتنی بر دانش مدیران و انگیزش انتقال دانش با تکیه بر نقش میانجی فرهنگ یادگیری سازمانی و جو انتقال دانش انجام شده است. این پژوهش از نظر هدف و ماهیت، کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده­ها، توصیفی از نوع همبستگی مبتنی بر مدل­یابی معادلات ساختاری است. جامعه آماری پژوهش را کلیه معلمان و کارمندان اداره آموزش و پرورش ناحیه 1 و 2 شهر ارومیه  به تعداد 500 نفر تشکیل دادند که با استفاده از روش نمونه­گیری تصادفی ساده، تعداد 245 نفر به عنوان نمونه بر اساس فرمول کوکران انتخاب شدند. برای سنجش متغیرهای پژوهش از پرسشنامه­های استاندارد رهبری مبتنی بر دانش، فرهنگ یادگیری سازمانی، جو انتقال دانش) و انگیزش انتقال دانش استفاده شد. روایی صوری، محتوایی و سازه پرسشنامه­ها مورد تایید قرار گرفت و پایایی نیز با روش آلفای کرونباخ به ترتیب 79/0، 87/0،83/0، و 73/0 برآورد شد. روش تجزیه­و­تحلیل داده­ها در دو سطح توصیفی و استنباطی انجام گرفت که از طریق نرم­افزارهایSPSS  نسخه 25 و Lisrel اجرا شد. نتایج بیانگر این است که که بین رهبری مبتنی بر دانش و فرهنگ یادگیری سازمانی (β=0.31)، رهبری مبتنی بر دانش و جو انتقال دانش (β=0.43)، فرهنگ یادگیری سازمانی و انگیزش انتقال دانش (β=0.25)، جو انتقال دانش و انگیزش انتقال دانش (β=0.86)، رهبری مبتنی بر دانش و انگیزش انتقال دانش رابطه علی مثبتی وجود دارد (β=0.39). علاوه براین، آزمون نقش میانجی نیز نشان داد که فرهنگ یادگیری سازمانی (β=0.08) و جو انتقال دانش (β=0.37). نقش میانجی مثبتی را در رابطه علی بین رهبری مبتنی بر دانش و انگیزش انتقال دانش ایفا می­کنند.
 
شماره‌ی مقاله: 5
واژه‌های کلیدی: رهبری مبتنی بر دانش، انگیزش انتقال دانش، فرهنگ یادگیری سازمانی، جو انتقال دانش.
متن کامل [PDF 1059 kb]   (66 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت آموزش در آموزش و پرورش
دریافت: 1402/3/25 | پذیرش: 1402/8/15 | انتشار: 1402/12/23
فهرست منابع
1. Al-Kurdi, O. F., El-Haddadeh, R., & Eldabi, T. (2020). The role of organisational climate in managing knowledge sharing among academics in higher education. International Journal of Information Management, 50, 217-227. [DOI:10.1016/j.ijinfomgt.2019.05.018]
2. Bates, R., & Khasawneh, S. (2005). Organizational learning culture, learning transfer climate perceived innovation in Jordanian organizations. International Journal of Training and Development, 9 (2), 96-109. [DOI:10.1111/j.1468-2419.2005.00224.x]
3. Bhatti, M. A., Battour, M. M., Sundram, V. P. K. & Othman, A. A. (2013). Transfer of training: does it truly happen. European Journal of Training and Development, 37 (3), 273 - 297. [DOI:10.1108/03090591311312741]
4. Bozdoğan, T. (2013). A Research on Knowledge Leadership Characteristics in Accounting Department Managers in Turkey. International Journal of Business and Social Science, 4 (14), 125-136.
5. Chaharbashloo, H., Gholami, K., Aliasgari, M., Talebzadeh, H., & Mousapour, N. (2020). Analytical reflection on teachers' practical knowledge: a case study of exemplary teachers in an educational reform context. Teaching and Teacher Education, 87, 102931. [DOI:10.1016/j.tate.2019.102931]
6. Chiu, W. Y., Chang, Y. C. & Lee, Y. D. (2014). Impacts of Knowledge Leadership and the Characteristics of organizational Structure on Employee Learning Motivation in the Cultural and Creative Industries. In: Proceedings of 4th International Conference on Logistics, Informatics and Service Science (Pp: 1572- 1574). German, Berlin Heidelberg, Publisher: Springer International Publishing.
7. Derakhshan, M., Almasi, M., & Zandi, K. (2018). The Mediating Role of Cooperative Learning Culture in the Relationship between Knowledge Leadership and Transfer of Training. Organizational Behaviour Studies Quarterly, 7(2), 159-176. [In Persian].
8. Ghasemzadeh, P., Nazari, J.A., Farzaneh, M., & Mehralian, G. (2019). Moderating role of innovation culture in the relationship between organizational learning and innovation performance. The Learning Organization, 26 (3), 289-303. [DOI:10.1108/TLO-08-2018-0139]
9. Ghlichlee, B., Ezzati, N., & Rahmati, H. (2020). Knowledge-based leadership and knowledge sharing. Journal of Strategic Management Studies, 11(43), 63-79. [In Persian].
10. Iqbal, A. (2021). Innovation speed and quality in higher education institutions: the role of knowledge management enablers and knowledge sharing process. Journal of Knowledge Management, 25(9), 2334-2360. [DOI:10.1108/JKM-07-2020-0546]
11. Keshavarz, L., Farahani, A., & Azamian Bidgoli, A. (2015). Elaboration of the communication model of knowledge leadership with the management of intellectual capital and social capital of human resources of the General Directorate of Sports and Youth of Isfahan province (2016). Human Resource Management in Sports, 4(1), 87-99 [In Persian].
12. Kim, J. H., & Callahan, J. L. (2014). Finding the intersection of the learning organization and learning transfer. European Journal of Training and Development, 37 (2), 183-200. [DOI:10.1108/03090591311301680]
13. Lakshman, C. (2009). Organizational knowledge leadership. Leadership & Organization Development Journal, 30 (4), 338-364. [DOI:10.1108/01437730910961676]
14. Leimbach, M. (2010). Learning transfer model: a research-driven approach to enhancing learning effectiveness. Industrial and Commercial Training, 42 (2), 81- 86. [DOI:10.1108/00197851011026063]
15. Mohammadi, M., & Sohrabi, T. (2017). The Impact of Organizational Learning Culture on Empowerment: Mediated by Tacit Knowledge Sharing. Public Administration Perspaective, 8(4), 155-173. [In Persian].
16. Nemati, M.A., Mohammadi, Y., & Raeisoon, M.R. (2015). Relationship between Knowledge Management and Educational Performance of Faculty members. Education Strategies Medical Sciences, 8 (4), 203-208. [In Persian].
17. Nielsen, K. (2009). A collaborative perspective on learning transfer. Journal of Workplace Learning, 2 (1), 58-70. [DOI:10.1108/13665620910924916]
18. Park, J. H., & Wentling, T. (2007). Factors associated with transfer of training in workplace e-learning. Journal of Workplace Learning, 19 (5), 31. [DOI:10.1108/13665620710757860]
19. Prewitt, V. (2003). Leadership development for learning organizations. Leadership & Organization Development Journal, 24 (2), 58-61. [DOI:10.1108/01437730310463242]
20. Rahimian, H., & Najafi, A. (2016). Explanation Antecedents of training transfer according to Petrochemical Industries National Company Using Mix Method research. Managing Education in Organizations, 4 (2), 91-125. [In Persian].
21. Rahnavar, R. (2014).The effect of internal and external motivation on knowledge transfer (case study: Higher Institute of Management and Planning Education and Research) (2016). Journal of Human Resource Management, 5(4), 31-48. [In Persian].
22. Rastgar, A., & Maghsoodi, T. (2016). The Impact of Transformational Leadership on Organizational Innovation: Mediating Role of Knowledge Sharing. Management Studies in Development and Evolution, 25 (80), 157-182. doi: 10.22054/jmsd.2016.4034
23. Raudeliūnienė, J., & Kordab, M. (2019). Impact of knowledge-oriented leadership on knowledge management processes in the Middle Eastern audit and consulting companies. Business, Management and Education, 17(2), 248-268. [DOI:10.3846/bme.2019.11284]
24. Robson, F., & Mavin, S.h. (2019). Evaluating training and development in UK universities: staff perceptions. European Journal of Training and Development, 38 (6), 553 - 569. [DOI:10.1108/EJTD-04-2013-0039]
25. Rooh Elahi, A. A., Mahjoub, H., Khairandish, M., Mehri, D. (2015). Investigating the effective factors on facilitating the transfer of training to the workplace from the perspective of the organizational environment. Human Resource Education and Development, 3 (11), 21-47. [In Persian].
26. Singh, S.K., Gupta, S., Busso, D., & Kamboj, S. (2020). Top management knowledge value, knowledge sharing practices, open innovation and organizational performance. Journal of Business Research, doi: 10.1016/j.jbusres.2019.04.040. [DOI:10.1016/j.jbusres.2019.04.040]
27. Somerville, M., & McConnell-Imbriotis, A. (2004). Applying the learning organisation concept in a resource squeezed service organization, Journal of Workplace Learning, 16 (4), 237-48. [DOI:10.1108/13665620410536318]
28. Velada, R., & Caetano, A. (2007). Training transfer: the mediating role of perception of learning. Journal of European Industrial Training, 31 (4), 283 - 296. [DOI:10.1108/03090590710746441]
29. Volet, S. (2013). Extending, broadening and rethinking existing research on transfer of training. Educational Research Review, 8 (1), 90-95. [DOI:10.1016/j.edurev.2012.11.005]
30. Yang, L. R., Huang, C. F., & Hsu, T. J. (2013). Knowledge leadership to improve project and organizational performance. International Journal of Project Management, 32 (1), 40-53. [DOI:10.1016/j.ijproman.2013.01.011]
31. Zeinabadi, H. (2023). Breaking down the walls of weak knowledge-sharing among Iranian teachers: Investigating a less-considered leadership role of principals. Educational Management Administration & Leadership, 51 (1), 176-197. [DOI:10.1177/1741143220968160]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bahadori A, Ghasemzadeh A, Mahdiuon R. Structural Analysis of the Relationship between Managers' Knowledge-Based Leadership and Knowledge Transfer Motivation, Relying on the Mediating Role of Organizational Learning Culture and Knowledge Transfer Climate. MEO 2023; 12 (4) : 5
URL: http://journalieaa.ir/article-1-605-fa.html

بهادری اکرم، قاسم زاده ابوالفضل، مهدیون روح اله. تحلیل ساختاری رابطه بین رهبری مبتنی بر دانش مدیران و انگیزش انتقال دانش با تکیه بر نقش میانجی فرهنگ یادگیری سازمانی و جو انتقال دانش. نشریه مديريت بر آموزش سازمانها. 1402; 12 (4) :123-142

URL: http://journalieaa.ir/article-1-605-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 4 - ( 10-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مدیریت بر آموزش سازمان ها Journal of Managing Education in Organizations

 
 
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645