[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مقالات آماده انتشار::
منشور اخلاقی نشریه ::
فرم ها::
آمار نشریه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 12، شماره 4 - ( 10-1402 ) ::
جلد 12 شماره 4 صفحات 220-205 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه سواد رایانه ای با احساس امنیت روانی و رضایت از آموزش الکترونیکی در دانشجویان بر بستر ابری LMS
الهام حرّی نجف آبادی* ، سعید آیت
دانشگاه پیام نور
چکیده:   (249 مشاهده)
این پژوهش با هدف تعیین رابطه سوادرایانه­ای با احساس امنیت­روانی و رضایت از آموزش­مجازی در دانشجویان دانشگاه پیام­نور استان اصفهان انجام شد. روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه­ی دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه­پیام نور اصفهان بود که در سال­های تحصیلی 1401-1400 به تحصیل مشغول بودند  و از آموزش مجازی بر بستر سیستم مدیریت یادگیری(LMS) استفاده کردند. تعداد 415 نفر دانشجو از این جامعه به روش نمونه­گیری در دسترس انتخاب شدند و با لینک پاسخگویی از طریق فضای مجازی در معرض سه پرسشنامه­ی استاندارد سنجش میزان سوادرایانه­ای، پرسشنامه رضایت از آموزش­مجازی و پرسشنامه امنیت­روانی قرار گرفتند. اعتبار و روایی این پرسشنامه­ها مورد تایید­است. در پژوهش حاضر روایی سازه پرسشنامه­ها از طریق تحلیل عاملی بررسی شد. همچنین برای سنجش پایایی از آزمون آلفای کرونباخ استفاده گردیده که پایایی پرسشنامه­های موردنظر به ترتیب  0.84، 0.94و 0.87 برآورد شده­است. یافته­ها نشان داد بین سوادرایانه­ای و میزان احساس امنیت­روانی و رضایت از آموزش­مجازی رابطه­ی مثبت و معنادار وجود دارد و سوادرایانه­ای متغیر مهمی در پیش­بینی احساس امنیت­روانی و رضایت از آموزش­مجازی است، بدین معنا که دانشجویانی که سوادرایانه­ای بالاتری داشتند، رضایتمندی آموزش­مجازی در آنها بیشتر است و همچنین دانشجویانی که سوادرایانه­ای بالاتری داشتند؛ سطح امنیّت­روانی در آنها بالاتر می­باشد. همچنین بین سوادرایانه­ای و مولفه­های رضایت از آموزش­مجازی ارتباط مستقیم چندگانه معناداری وجود دارد و مولفه­های رضایت از آموزش­مجازی از طریق سوادرایانه­ای قابل پیش­بینی است. به­گونه­ای که دانشجویان با سوادرایانه­ای بالا، نسبت به دیگر دانشجویان در مهارت­های بازیابی اطلاعات، دسترسی به منابع الکترونیکی، توانایی یادگیری مستقل، و به­کارگیری ابزارها و امکانات لازم در بستر آموزش­مجازی در سطح بالاتری قرار داشتند.
 
شماره‌ی مقاله: 8
واژه‌های کلیدی: سواد رایانه‌ای، احساس امنیت روانی، رضایت از آموزش مجازی، دانشجویان دانشگاه پیام نور، سامانه LMS.
متن کامل [PDF 1192 kb]   (91 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت آموزش در آموزش عالی
دریافت: 1402/5/9 | پذیرش: 1402/9/12 | انتشار: 1402/12/23
فهرست منابع
1. Alipour, N., Noroozi, D., & Nourian, M. (2021). Designing a model of components affecting the quality of e-learning environments. Technology of Education Journal. 15(3), 503-518.
2. Aminpoor, H., & Zare, H. (2021). Application of psychological tests, new edition. Payam Noor University Publications, Tehran, 57-61.
3. Al-Nasa'h, M., Al-Tarawneh, L., Ahmad, I., & Abu Awwad, F. (2021). Estimating students' online learning satisfaction during COVID-19: A discriminant analysis. Heliyon. 7 (12), 3-12. [DOI:10.1016/j.heliyon.2021.e08544]
4. Al-Tarawneh, L., Al-Nasa'h, M., & Abu Awwad, F. (2021). The Effect of the COVID-19 Pandemic among Undergraduate Engineering Students in Jordanian Universities: Factors Impact Students' Learning Satisfaction. Innovation and New Trends in Engineering. Science and Technology Education Conference (IETSEC), 11-77. [DOI:10.1109/IETSEC51476.2021.9440500]
5. Baber, H. (2020). Determinants of students' perceived learning outcome and satisfaction in online learning during the pandemic of COVID-19. Journal of Education and e-Learning Research. 7 (3), 285-292. [DOI:10.20448/journal.509.2020.73.285.292]
6. Barkhoda, J., & Ezzatpour, S. (2022). Representing the narrative of school principals about the challenges of e-learning Corona pandemic period, Journal of Managing Education in Organizations. 11(4), 13-47. [DOI:10.52547/meo.11.4.13]
7. Blau, I., Shamir, T., & Avdiel, O. (2020). How does the pedagogical design of a technology-enhanced collaborative academic course promote digital literacies, self regulation, and perceived learning of students?. The internet and higher education. 45, 100722. [DOI:10.1016/j.iheduc.2019.100722]
8. Cesar, P., Hernandez, N., JoseFuentes, E., & Sanmamed, M. (2021). Factors influencing students' perceived impact of learning and satisfaction in Computer Supported Collaborative Learning. Computers & Education. 174, 104310. [DOI:10.1016/j.compedu.2021.104310]
9. Chen, T., Peng, L., Yin, X., Rongm, J., Yang, J., & Cong, G. (2020). Analysis of user satisfaction with online education platforms in China during the COVID-19 pandemic. Healthcare. 8 (3), 200-226. [DOI:10.3390/healthcare8030200]
10. Daniel, J. (2020). The Application of the Iron Triangle Model to Enhancing the Quality of Online Higher Education during the COVID-19 Pandemic. Paper Presented at the 14th (online) Iran International Conference on Quality Assessment in University Systems Kharazmi University, 9-11.
11. Dehghanian, Y., Ghayouri, M., & Rahimi, A. (2020). Fuzzy Keyword Search Scheme on an Encrypted Database in Cloud Computing Using Word Clustering. Journal of electronic & Cyber Defense. 8(3), 151-166.
12. Dierckx, K., Valcke, B., & Van Hiel, A. (2021). The trickle-down effect of procedural fairness on perceptions of daily discrimination: how societal actors can build social trust among minority members. Eur. J. Soc. Psychol. 51, 343-359. doi: 10.1002/ejsp.2742 [DOI:10.1002/ejsp.2742]
13. Hussein, E., Daoud, S., Alrabaiah, H., & Badawi, R. (2020). Exploring undergraduate students' attitudes towards emergency online learning during COVID-19: A case from the UAE. Children and Youth Services Review. 119, 105699. [DOI:10.1016/j.childyouth.2020.105699]
14. Farahani, A., Zarei, M., & Sharifian, E. (2010). Information technology and its relationship with academic performance and career future of physical education students. A case study of Kerman University. Olympic Journal. 46(2), 101-112.
15. Hakimzade, R., Naghshineh, N., & Biniaz, H. (1394). The relationship between information literacy & computer self -efficacy & Academic performance Of student in faculeties psycology and education of Tehran university. Academic Librarianship and Information Research. 46(2), 153-168. Persian.
16. Hani, A.B., Hijazein, Z., Hadadin, H., Jarkas, A., & Tamimi, Z. (2010). E-Learning during COVID-19 pandemic; Turning a crisis into opportunity: A cross-sectional study at The University of Jordan]. Annals of Medicine and Surgery. 70, 4-9.
17. Harrati, N., Bouchrika, I., Tari, A., & Ladjailia, A. (2016). Exploring user satisfaction for e-learning systems via usage-based metrics and system usability scale analysis. Computer in Human Behavior. 61, 463-471. [DOI:10.1016/j.chb.2016.03.051]
18. Hwang, S., & Kim, H. (2022). Development and validation of the e-learning satisfaction scale (eLSS). Teaching and Learning in Nursing, 1-7. [DOI:10.1016/j.teln.2022.02.004]
19. Johnson, E. (2003). The role of computer-supported discussion for language teacher education: What do the students say?, CALICO Journal. 20(1), 59- 79. [DOI:10.1558/cj.v20i1.59-79]
20. Keshavarz, M.,Farajollahi, M., Zandi, B., & Sarmadi, M. (2014). The Review of Computer Literacy Standards in Virtual Education, Journal of Medical Education Development. 22(9), 87-94.
21. Kordi, A., & Tavakoli, R. (2023). Modeling the impact of influential factors on the effectiveness of E-Learning content, Journal of Managing Education in Organizations. 12 (1), 171-210. [DOI:10.52547/meo.12.1.171]
22. Lam, Y. (2013). Technophobia vs. technophobia: A preliminary look at why second-language teachers do or do not use technology in their classrooms. Canadian Modern Language Review. 56(3), 389-20. [DOI:10.3138/cmlr.56.3.389]
23. Lugwitz, B., Held, T., & Schrepp, M. (2008). Construction and Evaluation of a User Experience Questionnaire. HCI and Usability for Education and Work. 63-76. [DOI:10.1007/978-3-540-89350-9_6]
24. Malekipour, A., Malekipour, M., Moammerhoor, J., & Hoseini, J. (2016). Evaluating Computer Literacy among Students of Dehloran Payam Noor University. Interdisciplinary journal of virtual learning in medical sciences. 4(5), 45-55.
25. Maqableh, M., & Alia, M. (2021). Evaluation online learning of undergraduate students under lockdown amidst COVID-19 Pandemic: The online learning experience and students' satisfaction. Children and Youth Services Review. 128, 7-11. [DOI:10.1016/j.childyouth.2021.106160]
26. Martin, F., Stamper, B., & Flowers, C. (2020). Examining student perception of their readiness for online learning: Importance and confidence. Online Learning. 24(2), 38-58. [DOI:10.24059/olj.v24i2.2053]
27. Moonkyoung, J.a., Milla, A.b., Shahrokh, N.c., & Seongcheol, K. (2021). The impact of literacy on intention to use digital technology for learning: A comparative study of Korea and Finland. Telecommunications Policy. 45, 102154. [DOI:10.1016/j.telpol.2021.102154]
28. Najafi Nejad Moshizi, F., Towhidi, A., & Tajrobehkar, M. (2020). The Effect of Virtual Instruction Using the Model of van Merrienboer's Four-Component Instructional Design in Science Using Multimedia Method on Cognitive Load, Learning, and Academic Motivation of the Sixth-Grade Students of Primary Schools. Journal of New Educational Approaches Faculty of Educational Sciences and Psychology University of Isfahan. 15(1(, 157-176.
29. Newman, N.A., & Lattouf, O.M. (2020). Coalition for medical education-A call to action: a proposition to adapt clinical medical education to meet the needs of students and other healthcare learners during COVID-19 .Cardiac Surgery. 35(6), 1174-1175. [DOI:10.1111/jocs.14590]
30. Nguyen, T. (2021). A study on satisfaction of users towards learning management system at International University - Vietnam National University HCMC]. Asia Pacific Management Review. 26(4), 186-196. [DOI:10.1016/j.apmrv.2021.02.001]
31. Rapanta, C., Botturi, L., Goodyear, P., Guardia, L., & Koole, M. (2020). Online university teaching during and after the Covid-19 crisis: Refocusing teacher presence and learning activity. Postdigital Science and Education, 2(3), 923-945. [DOI:10.1007/s42438-020-00155-y]
32. Razzaghi, M., Ghalavandi, H., & Hasani, M. (2022). Investigating the Precedents and Consequences of Accepting E-Learning in Students' Educational and Research Goals. Journal of Managing Education in Organizations. 11 (2), 157-185. [DOI:10.52547/meo.11.2.157]
33. Samarraie, H., & Saeed, N. (2018). A systematic review of cloud computing tools for collaborative learning: Opportunities and challenges to the blended-learning environment. Journal of Computers & Education. 124, 77-91. [DOI:10.1016/j.compedu.2018.05.016]
34. Schrepp, M., Hinderks, A., & Thomaschewski, J. (2014). Applying User Experience Questionnaire in Different Evaluation Scenarios. International Conference of Design, User Experience, and Usability. 383- 392. [DOI:10.1007/978-3-319-07668-3_37]
35. Ustun, G. (2020). Determining depression and related factors in a society affected by COVID-19 pandemic. International Journal of Social Psychiatry. 67(1), 54-63. [DOI:10.1177/0020764020938807]
36. Wen, M.J., Maurer, M., Schwerer, L., Sarkarati, N., Egbujor, U.M., Nordin, J., Williams, S.D., Liu, Y., & Shiyanbola, O.(2022). Perspectives on a Novel Culturally Tailored Diabetes Self-Management Program for African Americans: A Qualitative Study of Healthcare Professionals and Organizational Leaders. Int J Environ Res Public Health. 2022 Oct 6;19(19):12814. doi: 10.3390/ijerph191912814. PMID: 36232115; PMCID: PMC9566600. [DOI:10.3390/ijerph191912814]
37. Xie,S. & Li,H.(2022). Self-regulation mediates the relations between family factors and preschool readiness. Early Childhood Research Quarterly,59, 32-49. https://doi.org/10.1016/j.ecresq.2021.10.005 [DOI:10.1016/j.ecresq.2021.10.005.]
38. Yawson, E., & AmofaYamoah, F.(2020) Understanding satisfaction essentials of E-learning in higher education: A multi-generational cohort perspective. Heliyon. 6(11), 4-8. [DOI:10.1016/j.heliyon.2020.e05519]
39. Yazdani, F., Ebrahimzade, I., Zandi, B., & Alipour, A. (2012). Recognizing of Fundamental Factors in Effectiveness of E-learning Systems. Iranian Journal of Information Processing and Management. 27(2), 385-411.
40. Yekefallah, L., Namdar, P., Panahi, R., & Dehghankar, L. (2021). Factors related to students' satisfaction with holding e-learning during the Covid-19 pandemic based on the dimensions of e-learning. Heliyon. 7(7), 4-9. [DOI:10.1016/j.heliyon.2021.e07628]
41. Zakeri, M. (2023). Criticism of the training program from the Perspective of Farhangian University Students: A Case Study of Hormozgan. Journal of Managing Education in Organizations. 12 (1), 231-250. [DOI:10.52547/meo.12.1.231]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Horri Najafabadi E, Ayat S. The relationship between computer literacy and the feeling of psychological security and satisfaction with e-learning in students on the LMS cloud platform. MEO 2023; 12 (4) : 8
URL: http://journalieaa.ir/article-1-625-fa.html

حرّی نجف آبادی الهام، آیت سعید. رابطه سواد رایانه ای با احساس امنیت روانی و رضایت از آموزش الکترونیکی در دانشجویان بر بستر ابری LMS. نشریه مديريت بر آموزش سازمانها. 1402; 12 (4) :205-220

URL: http://journalieaa.ir/article-1-625-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 4 - ( 10-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه مدیریت بر آموزش سازمان ها Journal of Managing Education in Organizations

 
 
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645